Hyresgästföreningen sa ja – Östersundsbostäder nej

Hyresgästföreningen hade självklart hoppats att parterna skulle ha kunnat komma överrens och inte behövt ta ärendet i tingsrätten.

– Det kan vara bra att vi nu en gång för alla får ett rättsligt beslut om hur mycket friskt vatten är värt, säger Niclas Sundell, chefsjurist på Hyresgästföreningen Region Norrland.

Bengt Rådman, VD på Östersundsbostäder säger i ett pressmeddelande att ifall de måste betala ut pengarna så måste de spara in kostnaden på något annat område, mest troligt genom att hålla igen på underhållssidan.

Hyresgästföreningen ser ingen koppling i detta.

– Vi anser att hyresgästerna inte ska drabbas av att Östersundsbostäder inte kan leverera vad de tar betalt för. Jag kan inte se koppling med att de ska försämra underhållet på grund av att de måste betala tillbaka pengar till hyresgästerna. Om en bilfirma kallar tillbaka sina bilar för att åtgärda ett produktionsfel, kan de ju inte återställa bilen till kunden utan däck för att kompensera sina kostnader, säger Niclas Sundell

Hyresgästföreningen tror att hyresgästerna kommer att få upprättelse och att det hela ska resulterar i en rättvis och tydlig dom.

För mer information:

Niclas Sundell, chefsjurist Hyresgästföreningen Region Norrland. 090-70 24 46.