Akelius kräver över 20 procent i hyreshöjningar i Östersund

Akelius begär rekordstora hyreshöjningar för 2012. Den högsta höjningen begär de för fastigheter i centrala Östersund.

-Helt oansvariga krav, säger Hasse Dahl, förhandlingsledare på Hyresgästföreningen. Om man idag har en hyra på 5.000 kronor betyder det en höjning på drygt 1.000 kronor per månad. Vem klarar en sådan kraftigt ökning av sin boendekostnad? Man kan fråga sig om det är så de vill behandla sina hyresgäster. Deras krav kommer som en kalldusch för oss och för hyresgästerna. Vi är mycket besvikna, säger Hasse Dahl.

-Det rimmar också mycket illa med det ekonomiska läget i hela landet. Räntorna beräknas sjunka och tillväxten är svag och lägre räntor betyder minskade kostnader för fastighetsägare. Regeringens besked är att alla parter på den så kallade marknaden måste ta sitt ekonomiska ansvar. Många har det tufft ekonomiskt och löntagarna manas till återhållsamhet i löneförhandlingarna. I det läget är det magstarkt att en av landets största privata bostadsbolag går ut med så höga hyreskrav, avslutar Hasse Dahl.

Hyresförhandlingarna med Akelius inleds den 7 december.

För ytterligare information kontakta:
Förhandlingsledare Hasse Dahl, tfn 063-55 66 33