Hyresförhandlingarna med Östersundsbostäder klara

Hyresförhandlingarna med allmännyttiga bostadsbolaget Östersundsbostäder är nu klara. Bostadsbolaget hade yrkat på en höjning med 4,52 procent som ett genomsnitt för alla lägenheter, men får efter förhandlingarna med Hyresgästföreningen nöja sig med en höjning på i snitt 2,38 procent.

Hyrorna kommer att höjas i två steg. Den 1 januari 2011 höjs hyrorna med 1,5 procent och den 1 juli 2011 med ytterligare 1,75 procent. Det ger ett snitt på 2,38 procent. Avtalet om hyrorna gäller till den 31 mars 2012.

En orsak till hyreshöjningen är ökade kostnader för fjärrvärme, vatten och el. En andra orsak är den avgift som Östersundsbostäder måste betala till Östersunds kommun. Den 1 januari 2011 får vi en ny lagstiftning på hyresmarknaden som innebär att alla bostadsbolag ska konkurrera på samma villkor. Det innebär att de kommuner som gått i borgen för bostadsbolagets lån ska ta ut en borgensavgift från bostadsbolaget.

För mer information, kontakta:

Hasse Dahl, förhandlare, tfn 063-55 66 33