Hyresförhandlingarna med allmännyttiga Pitebo klara

Hyresförhandlingarna för allmännyttiga bostadsbolag Pitebo är nu klara. Pitebo hade begärt en höjning med 3,18 procent, men får efter förhandlingar med Hyresgästföreningen nöja sig med en höjning på 2,48 procent. För vissa hyresgäster i Pitebo höjs hyran med endast 1 procent.

Orsaken till höjningen är bland annat att avgifterna för vatten och sophämtning kommer att höjas kraftigt i Piteå under det kommande året.

I hyreshöjningen på 2,48 procent utgör 1 procent en avgift som Pitebo måste betala till Piteå kommun. Den 1 januari 2011 får vi en ny lagstiftning på hyresmarknaden som innebär att alla bostadsbolag ska konkurrera på samma villkor. Det innebär att de kommuner som gått i borgen för bostadsbolagets lån ska ta ut en borgensavgift från bostadsbolaget.

– Hyreshöjningen i Pitebo är egentligen 1,5%, säger Roger Enbom, förhandlare på Hyresgästföreningen. I princip täcker hyreshöjningen de ökade avgifterna för vatten och sophämtning. Det som gör att höjningen ändå blir högre är den borgensavgift som bostadsbolaget nu måste betala till kommunen. Jag tycker att hyresgästerna ska känna till att en hel procent av hyreshöjningen består av en avgift till kommunen.

För vissa hyresgäster i Pitebo blir hyreshöjningen enbart den procent som avser borgensavgiften till Piteå kommun. Anledningen är att Hyresgästföreningen gjort en översyn av hyresnivåerna i Pitebo. Hyreshöjningen i Pitebo gäller från 1 januari 2011.

För mer information, kontakta:
Roger Enbom, förhandlare Hyresgästföreningen region Norrland, Tel. 0920-20 15 32