Världspremiär för Hyresgästföreningens skräckfilm om bristen på bostäder!

Behovet av nya lägenheter är skriande. Sju av tio föräldrar med hemmavarande ungdomar i åldern 20-25 år vill att deras barn ska flytta hemifrån. Bostadssituationen är en mardröm för många. Med en annorlunda film, ”Parent Normal” del 1, vill Hyresgästföreningen uppmärksamma att det behövs byggas fler lägenheter för unga.

Även ungdomarna vill flytta, sju av tio i åldern 20-25 år skulle flytta från sina föräldrar om det hade varit möjligt. Men bostadsbristen tvingar dem att bo kvar hemma hos föräldrarna, visar en undersökning från Novus Opinion 1).

En studie som Sven Bergenstråhle, bostadsforskare på Hyresgästföreningen, gjort visar att 216 000 unga saknar egen lägenhet. Brist på lägenheter finns i hälften av landets alla kommuner.

Därför inleder Hyresgästföreningen en landsomfattande turné nu på lördag och söndag under temat Bygg framtiden, för att uppmärksamma den stora bristen på hyreslägenheter. Första stoppet är i Malmö på lördag, och sen besöks Kristianstad på söndag. Under våren och början av sommaren kommer turnén sedan att fortsätta runt om i landet. Se www.byggframtiden.se för mer information. I samband med denna turné lanseras även första delen av Hyresgästföreningens skräckfilm ”Parental Normal”.

Huvudrollen i ”Parent Normal” har Johan Rudebeck, känd av många från sin roll som Edward i den barnförbjudna kultklassikern ”Evil Ed” från 1995. Mamman i filmen ”Parent Normal” är Maria Litorell, som även har en roll i nya skräckfilmen ”Insane”. Producent av ”Parent Normal” och ”Insane” är Henrik Koelman, en välkänd person i horror-kretsar.

Del 2 kommer i nästa vecka. Fortsättning följer alltså…

1)       Undersökningen genomfördes av Novus Opinion på uppdrag av Hyresgästföreningen i de tre storstadsregionerna Stockholm, Göteborg och Malmö under november 2009. Sammanlagt genomfördes 1.000 intervjuer. Målgrupp för undersökningen var föräldrar med hemmavarande barn i åldern 15 år till 25 år.

Här ser du filmen:

För mer information kontakta:

Jörgen Strandberg, kampanjansvarig Hyresgästföreningen 070-881 60 04

Anna Wennerstrand, pressansvarig Hyresgästföreningen 076-798 08 74