​Åt frukost i väntan på att varmvattnet skulle komma

Stressen som kan infinna sig på morgonen innan jobbet blev allt mer påtaglig för en hyresgäst i Linköping. Helt plötsligt kom det inget varmvatten och hyresgästen väntade och väntade. Efter hjälp från Hyresgästföreningen slipper hyresgästen vänta längre.

Några månader efter inflyttning hände något med varmvattnet. Plötsligt fick hyresgästen boende i en lägenhet i stadsdelen Ryd i Linköping, vänta i flera minuter på att varmvattnet skulle komma.

– Hyresgästerna i lägenheten kunde i princip starta vattnet, äta frukost och därefter ta en dusch enligt hyresgästen själv, säger Lena Andersson, ärendehandläggare på Hyresgästföreningen region Sydost.

När problemet uppdagades kunde hyresvärden först inte lokalisera vad som var fel. När ingenting hände vände sig hyresgästen till Hyresgästföreningen.

– Detta var ett komplicerat problem då det visade sig vara svårt att hitta orsaken till varför det dröjde med varmvattnet. Vi hade en bra dialog med hyresvärden som tog in flera entreprenörer för att åtgärda felet, säger Lena Andersson.

Enligt boverkets allmänna råd ska varmvatten erhållas inom cirka tio sekunder beroende på flöde. Enligt ärendehandläggaren är det ett komplext dilemma då det nu ändå fanns varmvatten, men det tog tid för det att nå fram till lägenheten.

En månad senare kunde hyresvärden till slut konstatera att problemet var löst.

– Eftersom hyresgästen ändå hade varmvatten under perioden finns det inga rättsfall att gå efter när det gäller kompensation. Hyresvärden visade ändå förståelse och goodwill genom ett avdrag på hyran, säger Lena Andersson.

Hyresgästen som vill vara anonym, har varit medlem i Hyresgästföreningen i många år och är nöjd med den hjälp som tillhandahölls.

För mer information, kontakta gärna:

Lena Andersson, ärendehandläggare Hyresgästföreningen
Telefon: 010-459 21 11
E-post: lena.andersson@hyresgastforeningen.se