Hyror klara för 181 nya lägenheter i Nyköping

I början av året påkallade Nyköpingshem förhandling om nyproduktionshyror gällande tre fastighetsprojekt i Nyköping. Fastigheterna som nu är förhandlade är Åkroken, Ladugården och Stormfågeln, som tillsammans ger tillskott av 181 lägenheter till Nyköpingshems lägenhetsbestånd. Fastighetsprojekten går i linje med Nyköpingshems ägardirektiv med att bygga 1000 nya hyresrätter inom de närmsta 10 åren.

• Åkroken har varit en följetong i Nyköping under en längre tid, och det känns skönt att vi fick gehör om att hyran inte skulle bli orimligt hög, säger Mats Holgersson, ordförande i förhandlingsdelegationen i Hyresgästföreningen.
  • Vi i Hyresgästföreningen tycker att det är spännande och mycket intressant att få vara med och ta ansvar för bostadsmarknaden i Nyköping. Det är också bra att vi kom in tidigt i processen, säger Fredrik Malmberg, förhandlare på Hyresgästföreningen. Det gör det lättare för oss att komma överens.

Hyran för de nyproducerade lägenheterna på Ladugården och Stormfågeln kommer båda att landa på samma kvadratmeterhyra. Det betyder att en nyproducerad tvåa på 58 kvadratmeter kommer att ha en månadshyra på ungefär 7400 kr. I Åkroken, med sitt attraktiva och unika läge i Nyköping, blir månadshyran för en liknande lägenhet 9100 kr.

För mer information kontakta:

Mats Holgersson, ordförande i förhandlingsdelegationen för Hyresgästföreningen, 070-5285586

Fredrik Malmberg, förhandlingsledare på Hyresgästföreningen, 010-459 1504