Så blir Akelius nya hyror i tre Stockholmskommuner

Hyresgästföreningen har efter förhandling med Akelius AB kommit överens om hyrorna för 2018 i tre Stockholmskommuner, Tyresö, Huddinge och Salem.

Hyreshöjningen för Akelius lägenheter i Tyresö landade på 0,9 procent. För bostadsföretagets lägenheter i Salem och Huddinge så slutade höjningen efter förhandling på 0,89 respektive 0,69 procent. Den nya hyran gäller retroaktivt från den 1 januari 2018, förutom i Salem där höjningen först börjar gälla från den 1 april 2018. De nya hyrorna omfattar drygt 2 100 av företagets lägenheter i Stockholms län.

– Det är mycket positivt att stora privata bostadsaktörer som Akelius vill ta ansvar i hyresförhandlingarna. Dessa nivåer är rimliga sett till den ekonomiska utvecklingen. Överenskommelsen visar också på hur märkligt det är att Stockholms stads allmännyttor, som är bland landets mest lönsamma och finansiellt starka, begär 2,2 procent, säger Simon Safari ordförande i Hyresgästföreningen region Stockholm.

Stockholms stads allmännyttiga bostadsföretag avbröt i januari hyresförhandlingarna med Hyresgästföreningen efter att ha begärt minst 2,2 procent i hyreshöjning för 2018. Beslutet ligger nu för avgörande hos Hyresmarknadskommittén.

För mer information, kontakta:

Simon Safari
Ordförande, Hyresgästföreningen region Stockholm