Pressinbjudan: Visst kan man bygga bra till rimliga hyror i Uppsala - frukostseminarium på måndag

Det byggs väldigt mycket i Uppsala idag, glädjande nog också många hyresrätter. Problemet är bara att hyrorna för de nybyggda lägenheterna ofta blir så höga att få människor kan efterfråga dem. Men det finns lösningar på problemet. Måndagen den 5 februari bjuder Hyresgästföreningen in till ett frukostseminarium i frågan.

-Det finns många sätt att kunna bygga bra till rimliga hyror, till exempel med hjälp av det statliga investeringsstöd som bostadsbolag kan söka. Vi ser att man gjort det med lyckat resultat i många kommuner i vårt närområde, dock inte i Uppsala. Vi vill nu väcka frågan om hur vi även i Uppsala kan närma oss ett byggande av hyresrätter som folk har råd att bo i. Därför bjuder vi in till ett lösningsfokuserat samtal med många olika aktörer i vårt frukostseminarium nu på måndag, säger Helena Nordlund, förhandlare på Hyresgästföreningen och en av paneldeltagarna.

Deltar i samtalet gör kommunalråd Erik Pelling (S); förhandlare Helena Nordlund, Hyresgästföreningen; VD Mimer Mikael Källqvist; expert SKL Jan-Ove Östbrink samt plan- och byggchef Elisabet Jonsson, Uppsala kommun. Inledning av juridikchef Alexander Kuzmicki, Hyresgästföreningen.

Konferencier: Ellinor Persson

Dag: den 5 februari
Plats: Radisson Blu, Uppsala
Tid: frukost serveras från kl 8.30, program 9.00-10.30