Moderaternas förslag om införande av marknadshyror gör det svårare för unga flytta hemifrån

Moderaterna vill införa friare hyressättning i hela hyresbeståndet. Det blev beslutet på partiets stämma i helgen.

-Det finns tre miljoner hyresgäster i Sverige och 213 000 unga är ofrivilligt hemmaboende. Marknadshyror skulle göra det ännu svårare, i många fall helt omöjligt, för de flesta i denna grupp att få ett eget boende. Det skulle dessutom bli en helt omotiverad värdeöverföring till en redan mycket lönsam fastighetsägarbransch. Är det den signalen om sin politik Moderaterna vill ge väljarna inför den kommande valrörelsen? säger Marie Linder, förbundsordförande i Hyresgästföreningen, i en kommentar.

-Det är dessutom märkligt att Moderaterna så tydligt målar in sig i ett hörn. De har med detta lämnat den samsyn kring svensk bostadspolitik som tidigare moderatledningar har ställt sig bakom.

-På vilket sätt underlättar ett beslut om marknadshyror för den blocköverskridande uppgörelse kring bostadsfrågorna som Moderaterna säger sig vilja ha? Det finns ingen ansvarstagande politiker med kunskap om frågorna som på allvar kan tro att marknadshyror gör att fler människor kommer att få råd och möjlighet att bo i en hyresrätt. Detta är ett typexempel då ideologiska principer sätts före verkligheten och människors vardag.

-Med helgens beslut har Moderaterna gjort frågan om marknadshyror till en brännande het valfråga. Frågan är om de verkligen har insett konsekvenserna av det, säger Marie Linder.

-Det innebär att Moderaterna nu måste presentera hur de vill finansiera det system med social housing som finns i alla övriga länder med marknadshyror och som kommer behövas även i Sverige. De måste också beskriva hur de tänker sig att människors rätt och ekonomiska möjligheter att bo kvar i sina hem och det konsumentskydd som finns med dagens gemensamt förhandlade hyror ska kunna bibehållas i ett system med marknadshyror.

-De måste också förklara hur marknadshyror kommer göra att alla de unga som nu ofrivilligt bor kvar hemma hos sina föräldrar eller i andra, tredje hand kommer få råd att flytta till ett eget hem. Vi, och tre miljoner hyresgäster med oss, väntar med stort intresse på att höra Moderaternas svar när det gäller dessa frågor, säger Marie Linder.

För mer information:

Marie Linder förbundsordförande Hyresgästföreningen 070-546 26 94