Vi har bott som i en byggarbetsplats

– Tack vare Hyresgästföreningen kan vi sitta i vår gemensamma trädgård igen. Några av oss har nu också äntligen fått element och golvmattor inlagda. Vi har bott som i en byggarbetsplats i över ett halvår, berättar två grannar och medlemmar i Hyresgästföreningen.

I en mindre hyresfastighet i Karlskrona bytte hyresvärden ut vitvarorna förra året. I våras rev samme hyresvärd upp alla golv och tog bort elementen inne i lägenheterna. Sedan ställdes vitvarorna och rivningsrester ut i trädgården, och där har de stått månad efter månad. Även om mattorna och elementen revs ut, installerades inga nya. Till slut tröttnade hyresgästerna och tog därför kontakt med Hyresgästföreningen.

– Vi fick upp nya element igår, det var efter att vi kontaktat Hyresgästföreningen och bett om hjälp, säger en kvinna som bor med sina barn i en av lägenheterna.

– Vi var tålmodiga och väntade på att något skulle hända. Här ute i trädgården har det förutom vitvarorna varit mängder av rivningsmaterial. Jag har varit orolig att barnen ska göra sig illa, säger en av hyresgästerna.

För drygt en vecka sedan skickade de in en bristblankett.

Vad är Hyresgästföreningens bristblankett?
– Det är en blankett som hyresgästen fyller i om de behöver hjälp från Hyresgästföreningen. Hjälp med upplevda brister som de tycker bör åtgärdas. Bristblanketten skickas till hyresvärden, och en kopia skickas in till Hyresgästföreningen.

Om det, efter ca fjorton dagar, skulle visa sig att hyresvärden varken har hört av sig eller påbörjat åtgärder av upplevda brister, kontaktar medlemmen Hyresgästföreningen igen.

En handläggare på orten bedömer då hur man på bästa sätt kan hjälpa hyresgästen att gå vidare med ärendet, förklarar Josefin Andersson, handläggare på Hyresgästföreningen i Blekinge.

För några dagar sedan började en febril aktivitet kring det aktuella hyreshuset.

Vitvarorna i trädgården försvann. Rivningsmaterialet forslades bort. Några av hyresgästerna fick äntligen nya element och golvmattor inlagda.

– Nu känner man att det är värt varenda spänn att vara medlem i Hyresgästföreningen, säger en av hyresgästerna.

De säger båda två att de annars trivs bra i området. Framförallt med gemenskapen grannarna emellan.

– Det är värt mycket det också, säger en av grannarna.

– Nu hoppas vi att alla lägenheter ska få golv och element. Vi väntar lite och ser vad som händer. Annars tar vi kontakt med Hyresgästföreningen igen, säger en annan av hyresgästerna.


För mer information, kontakta gärna:
Josefin Andersson, ärendehandläggare Hyresgästföreningen
Telefon: 010-459 21 10
E-post: josefin.andersson@hyresgastforeningen.se HHysdjah