Vann i domstol och får bo kvar

Hyresvärden tyckte inte att hyresgästen behövde lägenheten och sa därför upp honom. Hyresgästen, som använder sin lägenhet i Norrköping som en övernattningslägenhet, fick efter hjälp från Hyresgästföreningen rätt att bo kvar.

Hyresgästen bor i Stockholm för att hans dotter ska kunna bo hos honom varannan vecka. Samtidigt arbetar han i Norrköping, med ett arbete som innebär både ojämna arbetsdagar och sena kvällar. För att få ihop både arbete och familjeliv skaffade sig hyresgästen en liten övernattningslägenhet i Norrköping.

När hyresvärden ville säga upp honom för att de inte tyckte att han behövde lägenheten kontaktade han Hyresgästföreningen.

Enligt hyreslagen kan man bli uppsagd om man inte är i behov av lägenheten. För att en övernattningslägenhet ska räknas som nödvändig krävs i regel att den används i genomsnitt två till tre dagar i veckan, eller 80–100 dagar om året. Arbetsplatsen får heller inte ligga inom pendlingsavstånd till permanentbostaden.

– Jag tycker att det är tydligt att hyresgästen är i behov av lägenheten, han spenderar mycket tid i Norrköping och det skulle inte bli hållbart att resa varje dag på grund av hans oregelbundna arbetstider, säger Annica Lidström, ärendehandläggare Hyresgästföreningen.

Trots diskussioner med Hyresgästföreningen ville hyresvärden inte dra tillbaka uppsägningen och drev ärendet vidare till domstol. Annica Lidström företrädde hyresgästen som vann och fick rätt att ha kvar sin lägenhet.

– Det känns bra att hyresgästen får behålla lägenheten och han är så klart väldigt glad, säger Annica Lidström.

För mer information, kontakta gärna:
Annica Lidström, jurist Hyresgästföreningen
E-post: annica.lidström@hyresgastforeningen.se