Bostadspolitisk paneldebatt i Visby

Hyresgästföreningen Gotland ordnar bostadspolitisk paneldebatt om den planerade försäljningen av vissa delar av Gotlandshems fastigheter. Debatten hålls den 13 september i Säveskolans matsal.

Den planerade försäljningen av vissa av Gotlandshems fastigheter har skapat oro hos många. Hyresgästföreningen ordnar därför en paneldebatt där samtliga partier i regionfullmäktige, samt ordförande i Gotlandshems styrelse deltar.

– Vi vill fråga politikerna och Gotlandshem hur de tänker med försäljningen. Många hyresgäster är oroliga för vad som kommer att hända med deras hem. Efter debatten kommer det att finnas möjlighet att ställa frågor till politikerna, säger Stefan Uddebrant, ordförande Hyresgästföreningen Gotland.

Hyresgästföreningen menar att många boende vill ha mer information om försäljningen och om den nya hyresvärden. Man efterfrågar även en konsekvensanalys från Gotlandshem. De fastigheter som ska säljas genererar i dag stora intäkter till bolaget, som går förlorade vid en försäljning.

– Vi är medvetna om att ett bostadsbolag ibland måste sälja vissa fastigheter, särskilt för att ha råd att bygga nytt. Det vi undrar är om det har gjorts en ordentlig konsekvensanalys. Det vore särskilt intressant med tanke på att Gotlandshem tjänar mycket pengar på just det område som ska säljas, säger Stefan Uddebrant.

Plats: Säveskolans matsal, Visby
Tid: den 13 september, klockan 18.30

Lokal media välkomnas att bevaka debatten.

För mer information, kontakta gärna:
Stefan Uddebrant, ordförande Hyresgästföreningen Gotland
E-post: stefan.uddebrant@gmail.com