Nya hyresrätter med rimliga hyror – fullt möjligt

Det går visst att bygga bra och välplanerade hyresrätter med rimliga hyror i Stockholmsregionen.

Turbinen Bostad AB visar andra privata fastighetsägare att det är fullt möjligt att med hjälp av det statliga investeringsstödet bygga och förvalta bra hyreslägenheter till rimlig hyra i Stockholm. Förutom investeringsstödet har bolaget pressat byggkostnaderna och även använt goda tekniska lösningar som bland annat återvinner energi. Inflyttningen i Tungelsta beräknas ske under våren 2018.

Fastigheten i Tungelsta består av totalt 123 lägenheter, allt mellan 1:or och 4:or, med en månadshyra på 5 112 kr för en 1:a på 33 kvm och en 3:a på 72 kvm för drygt 8 800 kr. Detta att jämföras med andra nyproducerade hyresrätter, som i Jordbro, där månadshyran för en ny 1:a på 32 kvm hamnade på 6 769 kr, eller en 3:a på 70 kvm för 11 184 kr i månaden.

– Avtalet är positivt, ett steg i rätt riktning. Bolaget visar nu förhoppningsvis vägen för många andra, i hur man kan bygga nya hållbara bostäder för framtiden, säger Simon Safari, ordförande i Hyresgästföreningen region Stockholm.

Lägenhetsfakta för fastigheten i Tungelsta:

9 st. 1 rum och kök om 33 kvm som får en månadshyra om 5 112 kr.
59 st. 2 rum och kök med en yta om 40 – 69 kvm som får månadshyror mellan 6 104 kr – 8 299 kr.
52 st. 3 rum och kök med en yta om 61 – 72 kvm som får månadshyror mellan 8 001 kr – 8 833 kr.
3 st. 4 rum och kök om 89 kvm med en månadshyra om 10 505 kr.

För mer information, kontakta:

Per Björklind
Förhandlingschef