Banbrytande seger för hyresgäst i Tranås

Magnus Andersson i Tranås vinner banbrytande seger mot hyresvärden i hovrätten. Med hjälp av Hyresgästföreningen har Magnus Andersson drivit ett ärende om slitna golv ända upp till hovrätten. Nu ger hovrätten Magnus rätt och hyresvärden får tre månader på sig för att åtgärda bristerna.

Hyresgästföreningen hjälpte Magnus Andersson att lämna in ett åtgärdsföreläggande till hyresnämnden för att få hyresvärden att åtgärda en rad brister i hans lägenhet. Under sammanträdet med hyresnämnden gick hyresvärden med på att åtgärda några av bristerna, men ville inte göra något åt de slitna golven. Hyresnämnden gav hyresvärden rätt och Magnus Andersson och Hyresgästföreningen överklagade därför till hovrätten.

– Vi tycker att det är tydligt att golven är så pass slitna att man inte ska behöva tåla det som hyresgäst. Därför känns det så klart extra bra nu när hovrätten gav oss rätt, säger Hyresgästföreningens ärendehandläggare Jennifer Myrén, som företrätt Magnus Andersson.

När det handlar om att kräva att hyresvärden åtgärdar brister i boendet, brukar man prata om hinder och men. Detta innebär att hyresgästen på något sätt ska hindras i sitt användande av lägenheten. Det kan t.ex. handla om att man inte kan använda sitt badrum, eller att golvet är så slitet att man får stickor i fötterna. Hovrätten fastslår i denna dom att det inte nödvändigtvis måste föreligga ett direkt hinder i nyttjandet, utan att det är tillräckligt att det finns ett tydligt underhållsbehov.

Hovrätten skriver i sitt beslut att det konstaterats att det finns ett behov av underhåll av golven. De ålägger därför hyresvärden att åtgärda bristerna på golven. Hyresvärden har nu tre månader på sig att fixa golven i lägenheten.

– Det känns skönt att vi fick rätt. Samtidigt har det varit jobbigt att behöva vänta så länge på besked, det är två år sen vi skickade in ansökan till hyresnämnden. Det har varit jobbigt att vänta och undra, säger Magnus Andersson.

För mer information, kontakta gärna:
Jennifer Myrén, ärendehandläggare Hyresgästföreningen
E-post: jennifer.myren@hyresgastforeningen.se