Toaspolning blev domstolsärende

Tack vare Hyresgästföreningen kan hyresgästen spola ner toapapper igen. Hyresvärden tyckte att det var en skitsak att det inte gick att spola ner toapapper i toaletten. Han sa att hyresgästen fick slänga det använda pappret i en papperskorg, istället för att fixa avloppet.

– Det känns bra att hyresvärden till slut gick med på att åtgärda problemet. Att inte ha en fungerande toalett är inte något man ska behöva tolerera. Att vi var tvungna att gå så långt som till domstol för en sådan fråga känns dock lite onödigt, det borde vara självklart att ens hyresgäster ska kunna använda toaletten ordentligt, säger Jennifer Myrén, ärendehandläggare på Hyresgästföreningen.

För en tid sedan hjälpte Hyresgästföreningen en hyresgäst i Aneby att gå till domstol, eftersom det var fel på rören i lägenheten. Det gick inte att spola ner toapapper och hyresvärden ville inte åtgärda problemet, eftersom han tyckte att det var för dyrt att fixa rören. Problemet har åtgärdats efter påtryckningar från Hyresgästföreningen.

Hyresgästen hörde av sig till Hyresgästföreningen och Jennifer Myrén, som kontaktade hyresvärden. När hyresvärden ändå inte ville åtgärda de dåliga rören, gick Jennifer Myrén till domstol. Hon lämnade in ett åtgärdsföreläggande till hyresnämnden, för att kräva att hyresvärden skulle åtgärda rören.

Det räckte med att hyresnämnden hade ett samtal med hyresvärden och förklarade vilket ansvar man har som hyresvärd. Hyresvärden förstod och gick med på att åtgärda problemet. Nu har hyresvärden åtgärdat rören och hyresgästen kan använda sitt badrum ordentligt igen, utan att behöva slänga använt toapapper i papperskorgen.


För mer information, kontakta gärna:
Jennifer Myrén, ärendehandläggare Hyresgästföreningen
Telefon: 010-459 21 65
E-post: jennifer.myren@hyresgastforeningen.se