Hyresgäster får tillbaka 39 000 kr i överhyra av hyresvärd

Sedan augusti 2015 har en hyresvärd i Trelleborg varje månad tagit ut 1 800 kronor för mycket i hyra av två av sina hyresgäster. Den hyra som var framförhandlad med Hyresgästföreningen låg på 4 700 kronor, hyresvärden tog istället ut 6 500 kronor. Hyresvärden ansåg att förhandlingsordningen var uppsagd så att han kunde förhandla direkt med hyresgästerna och därför hade rätt att ta ut den hyran.

Efter kontakt med Hyresgästföreningen gick ärendet vidare till hyresnämnden där hyresgästerna fick rätt. Hyresnämnden beslutade även att skadestånd på 5 000 kronor ska betalas till Hyresgästföreningen.

Hyresvärden betonade att uppsägning av förhandlingsordning hade blivit inskickad till Hyresgästföreningen. Hyresgästföreningen hade aldrig mottagit något uppsägningsbrev och därför hade inte någon skriftlig bekräftelse kommit tillbaka till hyresvärden.

– Det känns bra att hyresgästerna fick rätt i denna tvist. Att fastighetsägaren väljer att för-handla direkt med sina hyresgäster, när det finns en överenskommelse om att all förhandling ska ske med Hyresgästföreningen, ska såklart ha sina konsekvenser, säger Sara Wallmark, för-handlare på Hyresgästföreningen i södra Skåne.

En förhandlingsordning utgår från hyreslagen och anger hur en kollektiv förhandling av hyran och annat som rör boendet ska gå till.

För mer information, kontakta:
Sara Wallmark, förhandlare, 010-459 23 39
Anna Eriksson, kommunikatör, 010-459 23 15