​Riv upp lagen − ge hyresgästerna rätt att bo kvar även efter brand

Den 110 år gamla lagen som leder till att ett hyreskontrakt upphör om brand inträffar i bostaden, kan nu åter bli aktuell för omprövning om justitieminister Morgan Johansson (S) får som han vill.

Idag upphör ett hyresavtal om brand inträffar i bostaden, även om hyresgästen inte är vållande. Detta drabbade en hyresgäst i Sollentuna. Brand uppstod på grund av kortslutning i microvågsugnen utan att någon fanns hemma i lägenheten. När hyresgästen kom hem hade branden slocknat av sig själv men lägenheten var rökfylld så hyresgästen kontaktade brandkåren.

Hyresvärden, som var en bostadsrättsförening, rev ut allt i lägenheten med hjälp av försäkringsbolaget och sa upp hyresavtalet.

Hyresgästen protesterade mot att hyresavtalet sades upp men när ärendet prövades i hovrätten i år, fick fastighetsägaren rätt.

− Det upplevs givetvis som oerhört stötande att förlora ett hyresavtal när man inte själv har varit vållande till branden och när lägenheten återställs till bostad igen, säger Susann Wikström, chefsjurist på Hyresgästföreningen region Stockholm. Den här gamla lagen måste ses över så att hyresgäster kan ha ett verkligt besittningsskydd i sitt hem.

För mer information, kontakta:

Susann Wikström
Chefsjurist