Hyresöverenskommelse klar efter renovering på Långströmsgatan i Göteborg

Hyresgästföreningen och fastighetsägaren Balder Hisingen AB är nu överens om vilken hyra som ska gälla efter renoveringen på Långströmsgatan. I överenskommelsen ingår att hyresgästerna kan välja mellan olika renoveringsnivåer och att den nya högre hyran införs stegvis under ett antal år framöver.

Renoveringen är indelad i tre olika paket. Paket 1 är obligatoriskt medan paket 2 och 3 är valbara för befintliga hyresgäster.

I det obligatoriska paket 1 ingår bland annat total ombyggnad av badrummet, nya vatten- och avloppsstammar, installation av kolfiberfläkt i köket som i dag inte är utrustat med fläkt samt säkerhetsdörr till lägenheten.

I paket 2 ingår, förutom åtgärderna i paket 1, också ett helt nytt kök och paket 3 innebär en total ombyggnad av hela lägenheten som då bland annat förses med parkettgolv och nya ytskikt i alla rum.

Utöver renoveringen av lägenheterna kommer fasader, trapphus, balkonger, entréer och tvättstugor också att rustas upp.

Exakt vad den nya högre hyran landar på beror dels på lägenhetens storlek, dels på vilken renoveringsnivå den enskilde hyresgästen väljer. För hyresgäster som anser att åtgärderna i paket 1 är tillräckliga varierar höjningarna från i snitt 800 upp till 1 400 kronor per månad beroende på lägenhetens storlek.

Den högre hyran tas dock inte ut på en gång utan införs stegvis. Under första året betalar hyresgästerna 50 procent av höjningen oavsett vilket paket de valt. Därefter trappas den stegvis upp. Hyresgäster som valt totalrenovering betalar hela hyran från och med år 4 efter renovering och hyresgäster med paket 1 eller 2 betalar hela höjningen först år 6.

Enligt Tommy Dunerstrand, förhandlingsledare hos Hyresgästföreningen, har förhandlingarna varit både långa och stundtals tuffa. Utgångsbudet var nämligen totalrenovering som enda alternativ och det var först efter både hyresgästprotester och åtskilliga förhandlingar som bolaget valde att erbjuda fler alternativ.

  • Utgångspunkten har hela tiden varit att människor ska kunna bo kvar efter renoveringen och därför är uppgörelsen med ett lägsta alternativ ett steg i rätt riktning, Nu finns också möjlighet för dem som vill välja mer omfattande renoveringar vilket vi vet att hyresgäster efterfrågar.

Vill du veta mer välkommen att kontakta: Tommy Dunerstrand 010 459 24 92