STUBO vill höja hyrorna

STUBO AB, allmännyttan i Ulricehamn, vill höja hyrorna för sina hyresgäster med 2,9 procent från den 1 april i år. Bolaget hänvisar till ett ökat underhållsbehov. Ändå ett högt yrkande menar Hyresgästföreningens förhandlare.

– Det är mer än fyra gånger så mycket som uppgörelserna i landet ligger på när 70 procent av allmännyttans lägenheter är förhandlade, säger Ann-Christin Josefsson, förhandlare på Hyresgästföreningen, som ser andra möjligheter till att finansiera ett ökat underhåll.

– Det gynnsamma ekonomiska läget gör att det råder goda tider för bostadsbolagen. STUBO är inget undantag. Bolagets ekonomi har successivt blivit bättre och mer underhåll kan utföras med befintliga resurser. Att höja hyran är inte den enda lösningen för att få ut mer underhåll. Vi arbetar för att hyran skall vara rimlig och boendet prisvärt.

För en genomsnittlig tvårummare på 60 kvadratmeter som idag har en hyra på 4 895 kronor i månaden skulle en höjning med 2,9 procent innebära en höjning med 142 kronor i månaden.

Förhandlingarna inleds den 13 mars.

För ytterligare upplysningar kontakta:

Ann-Christin Josefsson, förhandlare

Hyresgästföreningens regionala pressjour