Hyresgästföreningen i samarbete om ny novellserie på temat grannar

Idag släpps bokboxen Novellix Grannar, där nio författare och en konstnär fritt fått tolka begreppet grannar. I samband med lanseringen samarbetar Hyresgästföreningen med Kulturhuset Stadsteatern kring ett samtal på Internationell författarscen i Stockholm, där sex av de medverkande i projektet deltar.

Vad är egentligen en granne – är det en främling, vän eller fiende? I Novellix Grannar utforskar nio författare – fem internationella och fyra svenska – frågan och skriver fritt utifrån temat. Resultatet är en box med nio berättelser som kretsar kring samhörighet och utanförskap, där erfarenheter både för människor samman och skiljer dem åt. De nio böckerna i boxen kan även liknas vid grannarna i ett flervåningshus och på så sätt framhäva hur olika grannar kan vara.

Elsie Johansson, Kim Thúy, Lars Norén, Josefine Klougart, Augustin Erba, Merethe Lindström, Aris Fioretos, Kjell Westö och Lydia Davis är namnen bakom novellerna. Omslagen är gjorda av Karin Mamma Andersson, en av Sveriges största bildkonstnärer, som genom unika träsnitt skapat nio helt nya verk för böckerna. På Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm medverkar hon och fem av författarna i ett samtal om projektet och dess tema. Kvällen sker i samarbete med Hyresgästföreningen.

– Hyresgästföreningen vill uppmuntra till oväntade möten och visa styrkan i den gemenskap det kan innebära att vara granne, säger Hyresgästföreningens förbundsordförande Marie Linder, som själv ska använda Grannar-boxen i sin bokcirkel.

Bakom projektet står kulturproducenten och agenten Margareta Petersson.

– Idén föddes ur egna tankar kring integritet och civilkurage. Vad är en granne? Är det en främling, vän eller fiende? Frågorna väcker funderingar kring gemenskap, utanförskap och gränser. Avsikten med Grannar är inte att besvara dessa utan väcka ett samtal och ge olika perspektiv, säger Margareta Petersson.

FAKTA:

Novellix Grannar släpps 2 mars. Den 9 mars kl 19.30 medverkar Karin Mamma Andersson, Elsie Johansson, Kjell Westö, Aris Fioretos och Josefine Klougart i ett samtal kring projektet i ledning av Augustin Erba, på Kulturhuset Stadsteatern och Internationell författarscen i Stockholm. Samtalet sker i samarbete med Hyresgästföreningen.

Maria Unde Westerberg, projektledare Hyresgästföreningen 070-498 86 90

Lena Hammargren, Förlagschef Novellix 070-757 68 24