Heimstaden lurar hyresgäster med bluffakturor

Hyresgästföreningen region Aros-Gävles regionchef Johan Pelling varnar hyresgäster för att betala de bluffakturor som Heimstaden skickat ut. Han vänder sig också mot den hotfulla ton som organisationen har mot hyresgästerna.

I förra veckan bröt förhandlingarna mellan Heimstaden och Hyresgästföreningen samman. Heimstaden hade yrkat på 2,4 procents hyreshöjning för lägenheterna i Flogsta från den 1 januari, och 2,6 procent för studentrummen. Trots att Hyresgästföreningen kommit med ett motbud väljer bostadsbolaget nu att direktavisera sina hyresgäster. I ett brev till hyresgästerna meddelas att hyran höjs med en procent från den 1 januari, för både lägenheter och studentrum.

Heimstaden valde att lämna förhandlingen och nu har det uppdagats att bolaget istället väljer att använda sig av tvivelaktiga metoder för att förmå hyresgäster att betala en oförhandlad hyra.

– Saker ska kallas vid dess rätta namn och att skicka ut avier med en ny hyra som inte är förhandlad, det är inget annat än en bluffaktura, säger Johan Pelling.

Hyresgästerna kan tryggt betala in sin gamla hyra. Det finns inte någon skyldighet att betala in en högre hyra som inte är förhandlad. Metoderna som Heimstaden använder förkastas av Hyresgästföreningen.

Ovanpå det dåliga beteendet är hyresnivån som Heimstaden anser sig ha rätt att ta ut, mer än dubbelt så hög som snitthöjningen i landet.

Bluffakturorna berör 1 652 studentrum och 362 studentlägenheter i Flogsta, Uppsala. De som har tiomånadershyra betalar idag 3 525 kronor och de som har tolvmånadershyra betalar 3 413 kronor i månaden.

Johan Pelling,  010 - 459 13 63