2016 års topp 5: Vilka frågor behöver hyresgäster hjälp med?

Brister i lägenheten, tvister vid uppsägningar och kontraktsöverlåtelser och frågor kring hyror. Det är några av de vanligaste frågor som landets hyresgäster har behövt hjälp med av Hyresgästföreningen under 2016.

Varje år kontaktar tiotusentals hyresgäster Hyresgästföreningen om en rad olika frågor. Det kan handla om vad man har rätt att göra som hyresgäst när man vill göra om i lägenheten, spisar eller kranar som inte fungerar, hur man gör när man stör sig på grannar som röker och grillar på balkongen eller frågor kring hyreskontrakt.

Hyresgästföreningens nationella rådgivning har hittills under 2016 lämnat drygt 65 000 råd till undrande medlemmar.

Så här ser årets topp 5-lista ut:

  • Brister i lägenheten och lägenhetens skick, till exempel att det är kallt, spisen är trasig, det är fuktskador eller att det är bristande underhåll av något slag som flagnande tapeter eller dåliga golv
  • Hyresavtalsfrågor, till exempel förlängning av hyresavtal, tvister när hyresgäster blir uppsagda, ändring av hyresvillkor
  • Andrahandsuthyrning och överlåtelser av hyreskontrakt till make/make eller närstående
  • Frågor kring hyror och nivåer
  • Störningar av olika slag, som till exempel klagomål på grannar, ljudstörningar från restaurang, hissar eller tvättstuga

Hyresgästföreningen har mätt fördelningen av ärenden sedan 2009 och fram till 2015 fanns tvister kring uppsägningar inte med bland de fem vanligaste frågorna. Förra året dök hyresavtalsfrågor för första gången upp på topp fem bland de vanliga frågorna och i år ligger de på andra plats.

-Det går inte att säga tvärsäkert varför dessa frågor ökar även i år, men det är sannolikt att bostadsbristen är så utbredd att innehavet av ett hyreskontrakt blir väldigt viktigt, säger Susanna Skogsberg, förbundsjurist på Hyresgästföreningen.

-Hyresvärdar runt om i landet har också generellt sett blivit tuffare när det gäller hyresavtal. Det handlar dels om inkomstkrav och andra krav de ställer på blivande hyresgäster för att ens komma på fråga, dels att de i många fall har blivit mer angelägna om att göra sig av med hyresgäster som inte sköter sig på ett eller annat sätt. Och då märks det också i statistiken kring tvister.

Ännu en förändring i årets ärendestatistik är att frågor kring överlåtelser av hyreskontrakt till närstående och andrahandsuthyrning har tagit plats bland topp fem. Det här är frågor som framför allt rör storstadsområdena.

-Det är ett uttryck för att människor själva försöker lösa ett strukturellt problem på bostadsmarknaden, det vill säga bristen på hyresrätter, säger Susanna Skogsberg.

Även det totala antalet frågor har ökat under 2016. Förra året noterades cirka 60 000 råd, i år är siffran redan i november uppe i 65 000.

-Det finns säkert flera skäl till det, bland annat att vi har ökat antalet medlemmar och att vi har förändrat vår ärendemottagning så att det blivit lättare att nå oss. Men sannolikt är det också en konsekvens av den rådande bostadsbristen och det hårda klimat som uppstått på bostadsmarknaden, säger Susanna Skogsberg.

För mer information, kontakta:

Susanna Skogsberg, förbundsjurist Hyresgästföreningen 070-633 02 63