Nya hyrorna för HFAB:s hyresgäster är klara

Förhandlingarna är nu klara mellan Hyresgästföreningen och HFAB i Halmstad. Från och med den 1 februari 2017 höjs hyrorna med i genomsnitt 0,6 procent.

– Vi har alltid hyresgästernas bästa för ögonen. Vår förhoppning inför förhandlingssäsongen har varit att hyresvärdarna vill vara med och ta ansvar för att även hyresgästerna ska få ta del av de synnerligen goda ekonomiska förutsättningarna som råder, med låg inflation och låga räntor, säger Peter Olsén, förhandlare på Hyresgästföreningen region norra Skåne.

HFAB Fastigheter äger och förvaltar omkring 10 000 lägenheter i Halmstad, vars hyresgäster Hyresgästföreningen företräder i hyresförhandlingen.

– Vi är nöjda att vi nu nått en uppgörelse och att HFAB vill vara med och ta ansvar för den svenska modellen där de två parterna förhandlar om hyran. Som alltid innebär förhandlingen en avvägning mellan företagets behov och hyresgästernas intressen, säger Peter Olsén.

För mer information kontakta:
Peter Olsén, förhandlare på Hyresgästföreningen region norra Skåne: 010-459 17 38
Evalena Agertoft, förhandlingschef på Hyresgästföreningen region norra Skåne: 010-459 17 06