​Bra flyt i årets hyresförhandlingar

Hyresförhandlingarna om 2017 års hyror flyter på bra, och många är redan klara.

Året börjar lida mot sitt slut och hittills har cirka 150 000 lägenheter i stockholmsregionen fått sin hyra färdigförhandlad med en snitthöjning under 0,7 procent. Det utgör nästan hälften av alla lägenheter som regionen förhandlar för, 330 000 lägenheter.

Uppgörelserna blir klara löpande och en hel del avtal skrivs på två år, något som i slutändan innebär trygghet och stabilitet för hyresgästerna. Fem färdiga uppgörelser visar att cirka 30 000 lägenheter har avtal för två år framöver, där höjningarna för 2018 ligger på 0,64 till 0,69 procent.

– Det känns mycket tillfredsställande att vi redan i december har färdigförhandlat hyror för 150 000 lägenheter i Stockholms län. Det är sällan vi så pass tidigt i förhandlingsomgången uppnått denna mängd överenskommelser, säger Per Björklind, förhandlingschef, Hyresgästföreningen region Stockholm.

– Glädjande är också att 125 privata fastighetsägare träffat överenskommelser för över 12 500 lägenheter för 2017. De senaste är Ikano Bostad och Balder med drygt 5 000 lägenheter. Vi värdesätter att vi har motparter som är med och tar ansvar för systemet och därmed för sina hyresgäster, konstaterar Per Björklind.

För mer information, kontakta:

Per Björklind
Förhandlingschef