Läget i länets hyresförhandlingar: Flera bolag klara

Förhandlingarna om landets 1,5 miljoner hyror går snabbare framåt än på många år. Drygt 300 000 hyror är redan färdigförhandlade och hyresöverenskommelser rapporteras in varje dag. Den genomsnittliga hyreshöjningen för de hyror som förhandlats i år ligger på 0,55 procent. I Gävleborg har de hyror som är färdigförhandlade landat på 0,5 till 1,18%.

Nordanstigsbostäder kommer efter en överenskommelse med Hyresgästföreningen att höja hyrorna med 0,5% vid årsskiftet, Hudiksvallsbostäder höjer 0,65 och AEFAB 0,69%. Hoforshus och Bollnäsbostäder har fått överenskommelser som medger höjningar med 0,7%. Ockelbogårdar höjer mest, 1,18%.

Hyresgästföreningens riksomfattande kartläggning av bostadsbolagens ekonomi visar att det är mycket lönsamt att äga och förvalta fastigheter. Totalavkastningen på hyresbostäder i Sverige var enligt Svenskt Bostadsindex 10,6 procent år 2015. Räntorna har fortsatt sjunka till rekordlåga nivåer och vinsterna har aldrig varit större.

- De flesta bolag i länet har förstått att det ekonomiska läget inte medger några större hyreshöjningar i år. De överenskommelser som gjorts runt om i landet bekräftar detta, förklarar förhandlaren Owe Hellberg.

Samtidigt som årets förhandlingar återstår en rad bostadsbolag med vilka Hyresgästföreningen ännu inte lyckats teckna någon överenskommelse.

-Vi hoppas och tror att fler hyresvärdar vill vara med och ta ansvar för att även hyresgästerna ska få ta del av de synnerligen goda ekonomiska förutsättningarna som råder, säger Owe Hellberg.

Bolag ÖverenskommelseUrsprungligt yrkande
Nordanstigsbostäder 0,50%