Gävlepolitikerna gör upp om bostäderna

"Var ska vi bo", så lyder rubriken på den bostadspolitiska debatt som Hyresgästföreningen arrangerar i Folkets hus på söndag kl 13-15. Debatten kommer handla om bostadsbristen, behovet av renoveringar och hur vi skapar goda och trygga bostäder för alla. Medverkar gör Gavlegårdarnas ordförande Per-Åke Fredriksson (L), Lena Lundgren (S), Nooshi Dadgostar (V) och Lars Beckman (M).

Bostadsfrågan är hetare än på mycket länge. Byggandet har inte gått i takt med befolkningsökningen och nu är bostadsbristen akut. Samtidigt brottas vi med att få hushåll har råd med nyproducerade bostäder.

Hyresgästföreningens bostadspolitiska utredare Johan Lindahl kommer att agera moderator under debatten på söndag. Han ser fram emot att få höra politikernas åsikter om bostadssituationen.

- Det är en väldigt kunnig panel och jag hoppas att vi tillsammans ska kunna beskriva problemen bostadsmarknaden men också belysa de olika förslag på åtgärder som finns och göra det i ett konstruktivt samtal, säger Johan Lindahl.

Han påpekar också att bostadsfrågan handlar om mer än bara tak över huvudet. Alla människor har rätt till ett tryggt och gott hem. Därför, menar Lindahl, handlar bostadsfrågan lika mycket om att skapa goda livsmiljöer och trygga bostadsområden.

En annan het fråga i Gävle är stadsutvecklingen och förtätningen som sker när byggtakten ökar. Lindahls gissning är att det kommer att komma en och annan publikfråga om detta.

Johan Lindahl, 072 - 712 51 29