LKF höjer hyran från den 1 januari 2017

Nu är hyresförhandlingarna med LKF klara. Resultatet är ett tvåårsavtal med särskilda villkor för nyproduktion från de senaste åren. Den 1 januari 2017 höjs LKFs hyresintäkter med 0,62 procent. Från den 1 januari 2018 genomförs ytterligare en höjning på 0,73 procent.

Hyrorna inom nyproduktion från de senaste åren höjs istället med 0,12 procent från den 1 januari 2017 och 0,23 procent från den 1 januari 2018.

LKF hade från början begärt hyreshöjningar med 0,9 procent första året och 1,4 procent andra året, men i förhandlingarna lyckades Hyresgästföreningen pressa ner kraven.

– Vi har lyckats pressa ner hyresökningarna för samtliga hyresgäster. Det är särskilt positivt att höjningen i nyproducerade lägenheter är betydligt lägre än vad hyresvärden krävde, eftersom hyresnivåerna i dessa fastigheter redan ligger på en hög nivå, säger Petter Ek, förhandlingsledare på Hyresgästföreningen.

Beroende på lägenhetsstorlek kommer hyreshöjningen i de flesta fall att variera mellan cirka 40-80 kronor per månad.

För ytterligare information, kontakta:
Petter Ek, förhandlingsledare, 010-459 23 12
Mikael Grönvall, biträdande förhandlingsledare, 010-459 23 20