Dalarnas största fastighetsbolag höjer hyran med 0,5% 2017

Hyresförhandlingarna mellan Kopparstaden, Dalarnas största fastighetsbolag och Hyresgästföreningen är avslutade. Hyran kommer höjas med 0,5%, i linje med tidigare överenskommelser i Dalarna. Enligt Hyresgästföreningen skickar överenskommelsen en viktig signal till pågående förhandlingar i Sverige.

Falun. Hyresgästföreningen och Kopparstaden har kommit överens om en hyreshöjning på 0,5% för Kopparstadens ca 6350 lägenheter i Falun. Hyreshöjningen ligger i linje med tidigare överenskommelser i Dalarna som har varit generellt låga. Den nya hyran kommer börja gälla från och med den 1 januari. Hyresgästföreningens förhandlare är nöjd med både förhandlingen och resultatet.

- Det har varit en bra förhandling i god ton som har resulterat i en låg hyreshöjning för Kopparstadens hyresgäster. Kopparstaden går bra och det känns bra att dom i förhandlingen visar att man vill vara återhållsam med hyreshöjningar, säger John Oknelid Förhandlare Hyresgästföreningen

Överenskommelsen ligger i linje med tidigare överenskommelser i Dalarna, skillnaden är att Kopparstaden är ett större bolag. Kopparstaden är det största fastighetsbolagen i Dalarna och en av större allmännyttorna i Sverige. Hyresgästföreningen tycker att överenskommelsen med Kopparstaden skickar en signal till de hyresförhandlingarna som pågår i Sverige att det är ett år med låga överenskommelser, även för 2017.

- Majoriteten av alla hyresförhandlingarna i Dalarna har avslutats tidigare än i resten av landet med låga överenskommelser. Vi tycker att även den här överenskommelsen skickar indikationer på att det bör var låga överenskommelser som gäller, säger John Oknelid

Kontaktperson:

John Oknelid