Först ut i Sörmland: Låg hyreshöjning hos privata hyresvärdar i Trosa

Sörmlands första hyresöverenskommelse för 2017 blir en relativt låg hyreshöjning för 297 lägenheter hos privata hyresvärdar i Trosa.

Efter förhandlingar mellan Hyresgästföreningen och privata hyresvärdar i Trosa är hyreshöjningen som börjar gälla från första januari 2017 nu klar. Det är den första överenskommelsen för 2017 i Sörmland.

- Det känns otroligt bra att vara först ut i länet med en låg hyresuppgörelse, då vet de andra fastighetsägarna i länet som också har få kostnadsökningar på grund av det goda ekonomiska läget att de inte kan få några högre hyreshöjningar, säger säger Astrid Öhman Asp, förhandlare på Hyresgästföreningen.

Överenskommelsen är skriven på en höjning med 7:50 kronor per kvadratmeter och år för genomsnittslägenheten i Trosa kommun där Fastighetsägarna yrkade på drygt 23 kronor. Hyreshöjningen blev alltså avsevärt lägre än vad Fastighetsägarföreningen yrkade.

- Trosa har en av landet högsta hyror i privata beståndet. Den ligger i genomsnitt på ca 1165 kronor per kvadratmeter och år, vilket är den klart högsta genomsnittshyran i hela Sörmland. Därför ska de absolut inte få igenom en så hög höjning som de yrkade på, säger Astrid Öhman Asp, förhandlare på Hyresgästföreningen.

Överenskommelsen omfattar 297 lägenheter fördelade på 23 fastigheter. I två av fastigheterna kommer hyran att vara oförändrad nästa år.

Kontakt:

Astrid Öhman Asp, förhandlare på Hyresgästföreningen 070- 534 28 07