"Balkans Almedalen" samlades i Uppsala

Den nyligen nobelprisnominerade organisationen Freja forum arrangerade i helgen (11-13 nov) en internationell demokratikonferens i Uppsala. Värd för mötet var Hyresgästföreningen region Aros-Gävle som varit engagerade i projektet sedan starten för tio år sedan.

Förra året hölls Freja forum i Kosovos huvudstad Pristina men i år har Hyresgästföreningen region Aros-Gävle tagit "Balkans Almedalen" till Uppsala. På konferensen som samlade närmare 150 deltagare arrangerades bland annat seminarier med rubriker som Migration som ett resultat av fattigdom och låg levnadsstandard och Levnadsvillkor för unga människor i Europa.

Bland deltagarna återfanns forskare, aktivister, studenter, entreprenörer och politiker som har det gemensamt att de har ett starkt engagemang för frågor som rör demokrati, jämställdhet och mänskliga rättigheter.

- Freja forum har genom åren betytt mycket för de ideella folkrörelserna och demokratiseringen på västra Balkan. Samtidigt är det faktum att vi har så många unga deltagare ett tecken på att vi även i framtiden kommer att kunna skapa mötesplatser för demokratiutveckling, säger Margareta Eklund från Freja Forum.

Bara någon dag innan konferensen gick av stapeln fick arrangörerna veta att Freja forum nominerats till ett av världens mest prestigefyllda priser, Nobels fredspris.

– Det är jätteroligt, alla de gräsrötter som jobbat så hårt i tio år nu är verkligen värda det här. Det här är inte etablissemangets projekt, utan det drivs av vanligt folk som vill ha lugn och ro och fred för sig och sina barn, säger Margareta Eklund.

Under helgen meddelades även att nästa års Freja forum kommer att arrangeras i Tuzla, Bosnien

Kontaktpersoner:

Margareta Eklund, Freja Forum, 070 – 30 30 962

Alexander Kuzmicki, Hyresgästföreningen, 070 - 975 90 29

Jasminka Tadic Husanovic från Tuzla i Bosnien, nästa års arrangör, 00 38-761186243

Läs mer på http://www.frejaforum.com/