Hyresgästerna hos Hedemorabostäder får en låg hyreshöjning 2017

Hedemorabostäder och Hyresgästföreningen har enats om en låg hyreshöjning på i snitt 0,55%. Hyresförhandlingarna i Dalarna har gått snabbare än tidigare år samtidigt som de resulterat ibland de lägsta höjningarna på länge.

Hedemora. Resultaten av hyresförhandlingarna i Dalarna fortsätter att ramla in i hög takt. Senast ut är Hedemorabostäder som kommit överens med Hyresgästföreningen om en låg hyreshöjning på 0,55% i snitt. En majoritet av Hedemorabostäders hyresgäster kommer få en hyreshöjning på 0,6%, undantaget är området Kv Hästen (94 lägenheter) som inte får någon hyreshöjning alls till följd av en större stamrenovering som drabbar hyresgästerna.

- Vi har haft en bra dialog tillsammans med Hedemorabostäder och snabbt kunnat enas om en låg hyreshöjning. Det är kul att kunna göra upp på en låg nivå som gynnar hyresgästerna, säger John Oknelid förhandlare Hyresgästföreningen

I Dalarnas län har hyresförhandlingarna resulterat i låga hyreshöjningar, ett mönster som följer resten av landets hyresförhandlingar. Hyresgästföreningen har inför förhandlingarna sagt att man förväntar sig låga hyreshöjningar och hänvisat till att den generella kostnadsutvecklingen i Sverige är låg samtidigt som fastighetsbolag gynnas av Sveriges rekordlåga räntor.

- Fastighetsbolagen delar vår bild av de ekonomiska förutsättningarna och det gynnar i slutändan hyresgästerna. Det är viktigt att hyran inte stiger mer än den generella prisutvecklingen i Sverige, då riskerar hyresrätten att prisa ut sig själv och det skulle slå otroligt hårt mot en majoritet av hyresgästerna, säger John Oknelid

Hyresförhandlingarna i Dalarnas län har gått förvånansvärt snabbt och smidigt i år. Många förhandlingar har kunnat avslutas efter enstaka möten och hittills är det ingen förhandling som har strandats eller gått till medling.

- I år går förhandlingarna väldigt snabbt och vi når överenskommelser på låga nivåer över hela länet. Samtliga parter tjänar på att förhandlingarna flyter på bra. Det skapar trygghet och långsiktighet för hyresgäster och fastighetsbolag, säger John Oknelid

Kontaktperson:
John Oknelid