Låg hyreshöjning även inom Bromöllahem – nivån är etablerad

Hyresförhandlingarna är nu klara mellan Hyresgästföreningen och det kommunala bostadsbolaget Bromöllahem. Från och med den 1 januari 2017 höjs hyrorna med i genomsnitt 0,37 procent, vilket är en låg höjning.

Höjningen kommer att variera mellan olika lägenheter beroende på faktorer som läge och standard. Detta innebär att det finns hyresgäster som kommer få både mer och mindre höjning än genomsnittet.

– Vi har alltid hyresgästernas bästa för ögonen. Vår förhoppning inför förhandlingssäsongen har varit att hyresvärdarna vill vara med och ta ansvar för att även hyresgästerna ska få ta del av de goda ekonomiska förutsättningarna som råder, med låg inflation och låga räntor, säger Emma Bülow, förhandlare på Hyresgästföreningen region norra Skåne.

Bromöllahem äger och förvaltar omkring 1 000 lägenheter i Bromölla kommun, vars hyresgäster Hyresgästföreningen är med och förhandlar hyrorna åt.

– Detta är det fjärde bolaget vi sluter en överenskommelse med i år och vi är nöjda med samtliga förhandlingar, i vilka vi lyckats hålla nere hyreshöjningarna åt hyresgästerna. När vi nu förhandlat klart om 20 procent av lägenheterna inom allmännyttan i norra Skåne, tror jag man kan säga att nivån härmed är etablerad, säger Emma Bülow.

För mer information kontakta:
Emma Bülow, förhandlare: 070-692 64 17, 010-459 17 15
Evalena Agertoft, förhandlingschef: 010-459 17 06

Emma Bülow, förhandlare på Hyresgästföreningen region norra Skåne. Foto: Maria Ploberg