Jonas Nygren tillträder som förbundschef för Hyresgästföreningen

Idag tillträder Jonas Nygren som förbundschef för Hyresgästföreningen. Uppdraget som innebär att vara högsta chef för organisationens anställda och leda arbetet med att utveckla organisationen har tidigare innehafts av Jan Johnsson som nu lämnar efter åtta år som förbundschef.

Jonas Nygren har lång erfarenhet av folkrörelsearbete och bostadsfrågor. Han var närmast kommunstyrelsens ordförande i Sundbyberg under sex år då kommunen växte mest i Sverige.

Hyresgästföreningens har en viktig roll i bostadsfrågan framöver.

- Utmaningarna är större än på länge, starka intressen vill försvaga hyresgästernas skydd och knäcka dagens svenska modell, samtidigt är bostadsbristen större än på länge. Hyresgästföreningen behövs mer än någonsin som en aktiv samhällsaktör med konkreta förslag på hur krisen ska lösas. Vi ska bli en bredare samhällsaktör och den naturliga mötesplatsen för boendefrågan, säger Jonas Nygren.

Under de senaste sex veckorna har han varit på plats i Hyresgästföreningen för att lära känna organisationen. Det har blivit många resor och många möten med aktiva och anställda i Hyresgästföreningen över hela landet.

- Jag har träffat hundratals duktiga och drivna medarbetare och förtroendevalda, och fått se den fantastiska verksamhet som varje dag bedrivs i hela landet. Mitt fokus framåt är att Hyresgästföreningen ska stärkas som folkrörelse, att genomföra det beslutade Framtidsprogrammet är därför högsta prioritet, säger Jonas Nygren.

Jonas Nygren, förbundschef Hyresgästföreningen, 070 688 11 81

Jens Lundberg, pressekreterare, 070 336 33 98