Hyresgäst fick rätt om uppsägningstid

När hyresgästen hade sagt upp sin bostad och flyttat, ville den före detta hyresvärden ha mer pengar. Nu får hyresgästen hjälp av Hyresgästföreningen att driva ärendet.

Hyresgästen hyrde en villa i Kronoberg av en bekants fastighetsbolag. I hyreskontraktet stod det att avtalet löpte på ett år i taget. När hyresgästen efter en tid bestämde sig för att flytta ringde hon till Hyresgästföreningen för att få råd angående uppsägningen.

Hyresgästen fick då veta att uppsägningstiden för en hyresgäst alltid är max tre månader och att detta gäller även om det står något annat i hyreskontraktet. Hyresgästen sa därför upp sin bostad och flyttade tre månader senare.

– Hyreslagen står över hyreskontrakt i många fall och det är hyresgästen som får välja om den vill gå efter vad som står i kontraktet eller vad som står i hyreslagen. Anledningen till att man tolkar till hyresgästens fördel, är för att skydda hyresgästen som är i en mer utsatt position än hyresvärden. Det är trots allt en persons hem det handlar om och inte vilken annan konsumentvara som helst, säger Victor Herrera, ärendehandläggare på Hyresgästföreningen.

Hyresvärden hävdar dock att hyreskontraktet gäller och att hyresgästen därför måste betala hyran för hela året, trots att hon flyttat.

– Hyresgästen gjorde helt rätt, det är tre månaders uppsägningstid som gäller. Ärendet är inte helt klart än och vi vet inte om hyresvärden kommer att driva ärendet vidare eller inte. Gör hyresvärden det kommer vi att erbjuda hyresgästen juridisk hjälp och vara hennes ombud i domstolen, säger Victor Herrera.


För mer information, kontakta gärna:
Victor Herrera, ärendehandläggare på Hyresgästföreningen.
Telefon: 010-459 21 29
E-post: victor.herrera@hyresgastforeningen.se