Hyresgäst får ersättning för störande granne

Grannen under bankade och skrek. Hyresgästen kontaktade Hyresgästföreningen för att få hjälp och nu slipper han störningarna och får dessutom ersättning från sin hyresvärd.

Mannen, som hyr en lägenhet i Blekinge, blev störd av grannen under. Grannen, som har psykiska besvär, kunde skrika och banka när som helst på dygnet vilket var mycket störande.

Mannen felanmälde störningarna till sin hyresvärd. Han spelade in ljuden och Securitas kunde också bekräfta att de hört grova störningar från lägenheten. Trots detta hände inget och han kontaktade därför Hyresgästföreningen.

Som hyresgäst får man inte störa sina grannar, samtidigt som man har rätt att leva på ett normalt sätt i sin lägenhet och till exempel lyssna på musik, ha gäster med mera. Det finns med andra ord vissa störningar som man som hyresgäst får tåla. I vissa fall, om störningarna har varit särskilt allvarliga, kan man som hyresgäst ha rätt till ersättning av hyresvärden. Ersättningen är då en kompensation för att man inte kunnat använda sin lägenhet fullt ut på grund av störningarna.

Josefin Andersson, ärendehandläggare på Hyresgästföreningen, hjälpte mannen att prata med hyresvärden för att få stopp på störningarna och för att få kompensation. Efter många turer kom parterna överens. Grannen fick rätt till ett särskilt boende för att få hjälp med sina besvär, mannen behöver inte längre bli störd i sin lägenhet och får ersättning av hyresvärden.

– Störningsärenden är alltid svåra, det blir en avvägning av vad som normalt får accepteras när man bor i ett flerfamiljshus och vad som kan anses vara en störning. I det här fallet var det tydligt att det handlade om en störning som inte bör accepteras och det känns därför bra att jag kunde hjälpa hyresgästen, säger Josefin Andersson, ärendehandläggare Hyresgästföreningen.


För mer information, kontakta gärna:
Josefin Andersson, ärendehandläggare Hyresgästföreningen
Telefon: 010-459 21 10
E-post: josefin.andersson@hyresgastforeningen.se