Nya golv till hyresgäst på Gotland

En hyresgäst på Gotland får nya golv efter hjälp från Hyresgästföreningen.

Eftersom hyresvärden inte ville åtgärda de slitna golven i lägenheten, vände sig hyresgästen på Gotland till Hyresgästföreningen.

Lars Arvidsson, förhandlare och ärendehandläggare på Hyresgästföreningen, besiktade lägenheten och berättar att golven var mycket slitna. Golven bestod av plastmattor som hade löslagts i stället för att limmas fast, vilket hade gjort att det bildats bubblor i mattan.

– Golven såg för bedrövliga ut. Det var ingen tvekan om att de behövdes bytas ut, säger Lars Arvidsson.

Eftersom det är hyresvärden som äger en hyreslägenhet, är det dennes ansvar att underhålla lägenheten när det behövs. Det finns inte några bestämda tidsintervallet för underhållet i lagen, utan det står att hyresvärden ska underhålla lägenheten med skäliga tidsmellanrum och se till att lägenheten är i ett brukbart skick. En hyresvärd är till exempel skyldig att tapetsera om i en lägenhet om tapeterna blivit mycket slitna, utan att det är hyresgästens fel.

Hyresgästföreningen kontaktade hyresvärden och diskuterade saken. Hyresvärden gick med på att åtgärda bristen och hyresgästen hade en kort tid senare nya fina golv i sin lägenhet.

För mer information, kontakta gärna:
Lars Arvidsson, förhandlare och ärendehandläggare, Hyresgästföreningen region Sydost
Telefon: 010-459 21 13
E-post: lars.arvidsson@hyresgastforeningen.se