Mark Levengood utsedd till Sveriges önskegranne för andra året i rad

För andra året i rad har Mark Levengood blivit utsedd till Sveriges önskegranne, alltså den person som flest vill ha som granne. Enligt en undersökning utförd av Novus och beställd av Hyresgästföreningen vill hela 22 procent helst bo bredvid Mark Levengood.

Marginalen till nummer två på listan är stor, även om gapet minskar något mellan plats ett och två i år. Näst mest populär som granne är den före detta ishockeyspelaren och vinnaren av SVT:s Mästarnas Mästare Peter Forsberg som får 18 procent av rösterna. Förra årets tvåa, kronprinsessan Victoria, halkar ner till en fjärdeplats (16 procent) men slår ändå sin far kung Carl Gustaf med hästlängder. God trea, med 17 procent, blir författaren och estradören Jonas Gardell, som inte ens fanns med på tio i topp förra året.

Mark Levengood är mest populär bland kvinnor där 30 procent vill ha honom som granne jämfört med 15 procent bland männen. Förhållandet är det omvända för Peter Forsberg, som var önskegranne hos 21 procent av männen och 15 procent av kvinnorna.

De svarande har fått välja mellan 37 kända svenskar och det gick att svara fler än ett namn.

I undersökningen ställdes också andra frågor om grannar. De egenskaper hos en granne som är mest uppskattade är att grannen är trevlig, hälsar vänligt, visar respekt och inte stör.

-Bra grannar är viktigt för att trivas. Det är inte bara själva bostaden som gör att man trivs hemma, det är också viktigt att det funkar bra i bostadsområdet, säger Marie Linder, förbundsordförande för Hyresgästföreningen som själv gärna hade haft rapparen Ison Glasgow som granne.

-Ison är en duktig musiker men också samhällsengagerad och vi gillar båda hyresrätten. Vi skulle säkert ha massor av spännande samtal om hur samhället ska utvecklas så alla får ett gott boende, säger Marie Linder.

Marie Linder är inte ensam om att önska sig en musiker som granne. Benny Andersson är den mest populära musikern i undersökningen, strax före Markoolio och Måns Zelmerlöv.

Svenskar verkar annars uppskatta sportprofiler i år, tre av placeringarna på topp fem är eller har varit idrottsstjärnor. Den mest populära idrottaren är alltså Peter Forsberg, tätt följd av skiddrottningen Charlotte Kalla och slalomlegendaren Ingemar Stenmark.

De här vill svenskarna ha som granne (uttryckt i procent)

Mark Levengood 22

Miriam Bryant 12

Sven-Bertil Taube 12

Bakgrund

• Novus har på uppdrag av Hyresgästföreningen genomfört en undersökning bland allmänheten, i åldern 18 år och uppåt.
  • Undersökningen är genomförd med hjälp av en webbaserad enkät till ett slumpmässigt urval ur Novus telefonrekryterade Sverigepanel.
  • Antalet besvarade enkäter är 1 000.
  • Undersökningen genomfördes mellan 16 juni-22 juni 2016.

För mer information, kontakta:

Anna Wennerstrand presschef Hyresgästföreningen 076-798 08 74