Hyrorna för Halmstads Fastighets AB är klara

Efter beslut av Hyresmarknadskommittén höjs hyrorna hos HFAB med 0,3 procent från 1 mars 2016.

Hyresgästföreningen och HFAB har under flera månader förhandlat om hyrorna för 2016. Från början yrkade företaget att få höja hyrorna med 1,1 procent. Hyresgästföreningen har inte velat medge någon höjning alls eftersom företaget redan idag har en god ekonomi och gör en stor vinst. Dessutom är vi starkt kritiska till den stora överföringen som sker till Halmstad kommun.

Hyresgästföreningen och HFAB har i förhandling inte lyckats komma överens. Företaget har då valt att skjuta frågan vidare till den centrala Hyresmarknadskommittén som nu beslutat att hyrorna ska höjas med 0,3 % från 1 mars.

Hyresgästföreningen kan inte annat än respektera detta beslut. Vi måste ändå uttrycka en viss frustration över att processen har tagit så lång tid och enligt vår uppfattning landat på för hög nivå.

Vi kommer att fortsätta kritisera Halmstads kommun för vinstuttagen. Vi kommer även att i förhandlingen om 2017 års hyror granska om HFAB:s ekonomi verkligen motiverar några höjda hyror.

Höjningen för mars och april månad kommer att tas ut på majhyran. För den genomsnittlige hyresgästen i HFAB höjs hyran med 17 kr/månad.

För mer information

Peter Olsén, Förhandlingsledare, tel: 010-4591738, peter.olsen@hyresgastforeningen.se

Urban Braatz, Förtroendevald/hyresgäst, tel: 070-4535692, urban.braatz@sverige.net