​Hyresmarknadskommittén avgjorde hyrorna för Järfällahus

När förhandlingarna mellan Hyresgästföreningen region Stockholm och Järfällahus inte ledde till en överenskommelse fick Hyresmarknadskommittén gå in och medla. Hyresmarknadskommittén har nu beslutat att Järfällahus får höja hyrorna med 0,65 procent från 1 januari 2016.

Järfällahus krävde att få höja hyrorna med 2,97 procent från 1 januari 2016. Hyresgästföreningen region Stockholm hänvisade till de ekonomiska förutsättningar med låga räntekostnader och i princip oförändrade kommunala taxor och avgifter som nu råder. Järfällahus har också väldigt stark ekonomi. Det gjorde att Hyresgästföreningen inte kunde acceptera den nivå som Järfällahus yrkade.

– Hyresmarknadskommitténs beslut innebär att hyreshöjningen hamnar på likartad nivå som flertalet andra överenskommelser vilket visar att vår ståndpunkt i förhandlingarna var rätt, säger Per Björklind, förhandlingschef, Hyresgästföreningen region Stockholm.

För mer information, kontakta:

Per Björklind
Förhandlingschef