Andrahandshyresgäst får tillbaks 7500 kr efter avgörande i hovrätten

En hyresgäst som bott i andra hand får tillbaka pengar efter att ha betalat för hög hyra. Gårdagens avgörande i Svea hovrätt innebär att hyresgästen får tillbaka de hyresavgifter som betalats utöver skäligt belopp.

En uppsalabo som under hösten 2014 hyrde ut sin lägenhet till en andrahandshyresgäst har enligt en dom i hovrätten blivit ålagd att betala tillbaks 7575 kr till hyresgästen.

Andrahandshyresgästen har efter hjälp från Hyresgästföreningen äntligen fått ett avgörande i hovrätten.

Enligt Alexander Kuzmicki, juridisk chef på Hyresgästföreningen i region Aros-Gävle och Mitt, blir den här typen av ärenden allt vanligare. Han uttrycker att det är ett problem att många hyresgäster inte känner till vilka rättigheter och skyldigheter de har.

- Om du som hyr i andra hand är missnöjd med din hyra och vänder dig till hyresnämnden avgör nämnden vad som är en skälig hyra för lägenheten. För att avgöra det tittar hyresnämnden på vad förstahandshyresgästen betalar i hyra eller på vad andra likvärdiga lägenheter kostar att hyra, förklarar Kuzmicki.

Alexander Kuzmicki menar också att det är ett missförstånd att det är olagligt att hyra i andra hand utan fastighetsägarens tillåtelse. Han menar att den som gör fel är den som olovligen hyr ut en lägenhet, men andrahandshyresgästen kan ändå ha ett giltigt hyresavtal.

- Det många inte förstår är att om du hyr ut ett lägenhet i andrahand så tar du också på dig ansvaret som hyresvärd och det kommer med en lång rad av skyldigheter som inte går att komma undan, förklarar Kuzmicki.

Alexander Kuzmicki, 010 – 459 13 38