Fastighetsägarna MittNords kritik mot Hyresgästföreningen urholkas av verkligheten.

Heimstaden har återvänt till årets hyresförhandlingar och tecknar nu en överenskommelse med Hyresgästföreningen. Heimstaden var en av de större fastighetsägarna i Uppsala som i början på februari strandade årets hyresförhandlingar. Flera andra privata fastighetsbolag i Uppsala har också tecknat överenskommelser med Hyresgästföreningen under senaste tiden. Höjningen för de nästan 300 lägenheterna i Nyby Gård som tillhör Heimstaden blir 0,9 procent från 1 april i år.

- Det visar både att förhandlingssystemet fungerar och att Hyresgästföreningen är en seriös part när det gäller förhandlingar. Verkligheten visar alltså att Fastighetsägarna MittNord har fel, säger Helena Nordlund, förhandlare på Hyresgästföreningen.

Även Hyresgästföreningen Uppsala Studentbostäder (HUS) har, med stöd av förhandlare från Hyresgästföreningen Region Aros-Gävle, tecknat en överenskommelse med Heimstaden. Den gäller cirka 1 500 studentbostäder i Flogsta och innebär en höjning med 0,99 procent från 1 juni.

Helena Nordlund, förhandlare på Hyresgästföreningen, 010 - 459 13 07

Mer läsning angående förhandlingarna
Ny överenskommelse med privat fastighetsvärd
Verkligheten talar ett språk - Fastighetsägarna ett annat