Nytt filmkoncept med Hyresgästföreningens ordförande

Under dagen lanserar Hyresgästföreningen ett nytt filmkoncept där Hyresgästföreningens förbundsordförande Marie Linder på ett enkelt och lättillgängligt sätt förklarar den till synes komplicerade bostadspolitiken.

- Ofta framställs bostadspolitiken som komplicerad och bostadsbyggande svårt eller omöjligt att påverka. Det är sant att det är ett komplext område, men vi vill med våra filmer visa att med medveten politik och tillgängligt tilltal kan vi göra bostadspolitiken enklare, säger Marie Linder.

I den första filmen berättar Marie Linder hur byggandet kan ta fart, en fråga som i allra högsta grad är aktuell med tanke på blocköverskridande samtal och diskussioner om olika lösning.

- I grunden är det ganska enkelt. Det behöver byggas mer så att människor med en genomsnittlig inkomst har lättare att hitta någonstans att bo. Utmaningen är stor men om stat och kommun samverkar går det. Det behövs modeller för finansiering av byggande och snabbare processer från idé till färdigt hus. Detta utan att tvinga människor från hus och hem på grund av kraftigt ökande boendekostnader som vissa politiska krafter föreslår, säger Marie Linder.

Serien består av tre filmer med olika tema, den första filmen finns att se här. https://youtu.be/7V0Fi8l-cYI

Mer information:

Marie Linder, förbundsordförande Hyresgästföreningen, 070 546 26 94.

Jens Lundberg, pressekreterare, 070 336 33 98.