​Hyrorna 2016 klara för Förvaltaren

Hyresmarknadskommittén har kommit med beslut om hyrorna för Fastighets AB Förvaltaren. Det blir en höjning på 45 kronor per lägenhet och månad från 1 januari 2016.

Bolaget hade krävt en höjning på 2,05 procent från 1 januari, vilket skulle motsvara en höjning på 128 kronor per lägenhet och månad i snitt.

Förhandlingarna mellan Hyresgästföreningen region Stockholm och Förvaltaren bröt samman i december eftersom parterna stod för långt ifrån varandra. Förvaltaren vände sig då till Hyresmarknadskommittén som nu har meddelat sitt beslut. Båda parterna har nu undertecknat överenskommelsen.

– Vi ville inledningsvis undvika en hyreshöjning i år med tanke på det allmänna ekonomiska läget och Förvaltarens mycket goda ekonomi. Förvaltaren ville inte lyssna på oss men nu har Hyresmarknadskommittén tagit hänsyn till våra argument och har beslutat om en låg höjning, säger Leif Törnqvist, ledamot i Hyresgästföreningens förhandlingsdelegation.

För mer information, kontakta:

Leif Törnqvist
Ledamot i förhandlingsdelegationen