Bollebygds Hyresbostäder höjer hyran

Stiftelsen Bollebygds Hyresbostäder AB höjer hyrorna för sina hyresgäster med i genomsnitt 0,65 procent från och med den 1 februari 2016. Detta står klart efter att bolaget och Hyresgästföreningen lyckats enas i förhandling om 2016 års hyror.

Inför förhandlingen yrkade bolaget på att få höja hyran med 2,1 procent för att klara höjda kostnader för vatten och el samt för att möjliggöra ett ökat underhåll.

– Företaget tyngs av taxehöjningar och fastigheternas underhållsbehov. Vi lyckades dock att med en konstruktiv dialog nå en låg uppgörelse. Företagets ambition att i år öka underhållet till en högre nivå än tidigare ligger fortfarande kvar, säger Hyresgästföreningens förhandlare Ann-Christin Josefsson i en kommentar.

Hyreshöjningen är differentierad och varierar mellan 0,46 procent och 0,75 procent beroende på lägenhetens bruksvärde, och med ett samlat genomsnitt om 0,65 procent.

För en tvårummare på 60 kvadratmeter som idag har en hyra på 5329 kronor i månaden innebär uppgörelsen att hyran höjs med i snitt 35 kronor i månaden.

För ytterligare upplysningar kontakta:

Ann-Christin Josefsson, förhandlare
Telefon 070 – 212 57 66