Mariehus kräver högre hyror nästa år

Mariestads allmännyttiga bostadsbolag, Mariehus, vill förhandla om nästa års hyror. I ett yrkande som skickats till Hyresgästföreningen kräver bolaget att få höja hyran med 1,9 procent från och med den 1 februari 2016. Bolaget menar att kostnadsökningar och borgensavgiften ligger till grund för yrkandet.

– Yrkandet är högt. Det är också andra året i rad man vill ha kompensation för kommunens borgensavgift, säger Håkan Skött, Hyresgästföreningens förhandlare.

Kommunfullmäktige i Mariestad avslog nyligen ett medborgarförslag om att sänka borgensavgiften vilket innebär att avgiften fortfarande är 0,6 procent. Enligt Hyresgästföreningen är avgiften hög.

– Det är definitivt en av de högsta i regionen. Vi får titta vidare på detta för att försäkra oss om att borgensavgiften är korrekt satt. En hög borgensavgift drabbar hyresgästerna i form av dyrare hyra, avslutar Håkan Skött.

En tvårumslägenhet på 60 kvadratmeter som idag har en hyra på 4 625 kronor i månaden skulle med bolagets krav få en höjning med 88 kronor per månad.

Förhandlingen påbörjas den 16 december.

För ytterligare upplysningar kontakta:

Håkan Skött, förhandlare
Telefon 070 – 653 98 73