Första hyresöverenskommelserna för 2016 klara

Hyresgästföreningen region Stockholm har tecknat överenskommelser för hyrorna 2016 för totalt 30 fastigheter både hos kommunala och privata bostadsbolag.

Med allmännyttiga Össebyhus i Vallentuna har parterna kommit överens om en hyreshöjning med 0,35 procent från 1 januari 2016. Det betyder att en trea på 77 kvadratmeter får en höjning på 25 kronor per månad. Össebyhus ville ursprungligen ha en höjning på 4 procent. Anledningen till höjningen är ökade underhållsinsatser.

Med bostadsrättsföreningen Ekebo i Upplands Väsby har överenskommelse slutits om att inte höja hyrorna alls under 2016.

Förhandlingarna med BoVera Konsult AB har resulterat i en hyreshöjning på 0,35 procent från 1 januari 2016. Yrkandet låg på mellan 2 och 4 procent. Höjningen innebär cirka 25 kronor i månaden för en trerumslägenhet.

BoVera Konsult AB är ombud för för 23 fastigheter i innerstaden, Vaxholm, Farsta, Skarpnäck, Nacka, Hägersten, Bromma, Vällingby, Huddinge, Lidingö och Sundbyberg.

I hyresförhandlingar med Kungsleden, Mejram Kommunikation och Brf Hästskon har parterna kommit överens om en hyreshöjning på 0,3 procent från 1 januari 2016. Det innebär cirka 23 kronor per månad för en trea på 77 kvm. Yrkandet låg på 1,8 respektive 2,3 procent.

För Brf Adlern Mindre och Dansösen 1 som hade yrkat på en hyreshöjning på 2,5 procent blir höjningen 0,35 procent från 1 januari 2016.

Även med Bladlund konsult som är ombud för fastigheter i Skärholmen och i Jakobsberg, har överenskommelse slutits om en hyreshöjning på 0,35 procent från 1 januari 2016.

För mer information, kontakta:

Per Björklind
Förhandlingschef