Marks bostads AB vill höja hyran

Marks Bostads AB vill höja hyran för sina hyresgäster med 1,54 procent från och med den 1 januari 2016 och hänvisar till ökade kostnader. Hyresgästföreningen kan konstatera att yrkandet är lägre än förra året men ändå högt med tanke på det ekonomiskt goda läget med låga räntor och låg inflation.

– Den rådande samhällsekonomin medverkar till rekordlåga räntor, god avkastning och stora vinster. Att det är lönsamt att äga och förvalta fastigheter är ett faktum. Låt det märkas i hyresgästernas plånböcker. Förutsättningar finns för låga eller inga hyreshöjningar. Det gäller även Marks Bostads AB. Vi kommer nu analysera bolagets ekonomi, jämföra vilka kostnader som har ökat, och förhandla utifrån det, säger Ann-Christine Josefsson, Hyresgästföreningens förhandlare, i en kommentar.

Hyresgästföreningen förhandlar hyran för alla hyresgäster, även de som inte är medlemmar. Förhandlaren tar upp frågor som rör alla hyresgäster i fastigheten, som till exempel standard, fastighetsskötsel och tvättstugan. De hyresgäster som har information eller synpunkter som kan vara viktiga för förhandlingen med Marks Bostads AB kan kontakta Hyresgästföreningens förhandlare Ann-Christin Josefsson.

En genomsnittlig tvårummare på 60 kvadratmeter som idag har en hyra på 4 633 kronor i månaden skulle med bolagets krav få en höjning med 71,4 kronor i månaden.

Förhandlingen påbörjas den 7 december.

För ytterligare upplysningar kontakta:

Ann-Christin Josefsson, förhandlare
Telefon 070 – 212 57 66