Hyresgästföreningen och Mimer överens om Vetterstorp

Nu har Hyresgästföreningen och Mimer lyckats komma överens om renovering och kommande hyror på Vetterstorp. Efter stora påtryckningar från hyresgäster och Hyresgästföreningen har Mimer gått med på att införa renoveringsnivåer och att hålla hyreshöjningarna lägre.

När förhandlingarna började tidigare i höstas yrkade Mimer på hyreshöjningar om ca 80 % för vissa av lägenheterna. Nu, efter stora påtryckningar från både hyresgäster och Hyresgästföreningen har Mimer gått med på att införa renoveringsnivåer och att hålla hyreshöjningarna lägre. Dessutom har en längre intrappning av hyreshöjningarna godkänts under förhandlingarna.

- Det känns bra att vi blev lyssnade till. Engagemanget bland de boende på området har varit stort och tillsammans har vi lyckats få Mimer att ändra sig, förklarar Britt-Lis Bivall, Förhandlingsledare på Hyresgästföreningen Region Aros-Gävle.

Hyresgästerna på Vetterstorp skapade i tidigt skede en arbetsgrupp för att kunna hitta vägar att påverka Mimer i sitt beslut. Det hela resulterade i en namninsamling, affischering, besök på kommunfullmäktige och politikermöten. Till slut lyssnade beslutsfattarna i Mimers ledning och gick med på flera av hyresgästernas krav.

- Vi har nu lyckats få till tre olika nivåer. De som vill ha en totalrenovering kan fortfarande välja att få det, men de som inte vill eller inte skulle ha råd kommer nu att få bättre alternativ. Att göra om funktionsdugliga kök och sedan höja hyrorna så att folk inte har råd att bo kvar är orimligt. Det här är människors hem och det finns en anledning till att de en gång har valt att bosätta sig på just det här området, förklarar Bivall

Intrappningsperioden som Mimer har gått med på har resulterat i att hyresgästerna kommer att få höjningarna i de två högre nivåerna under en femårsperiod. I den lägsta och billigaste nivån kommer intrappningsperioden att vara tre år. Hyreshöjningen för en trea på 70 kvm kommer i den högsta nivån uppgå till ca 70 %, i den andra ca 60 % och i den lägsta ca 40 %.

- Även om vi ser detta som en framgång är det fortfarande så att hyresgästernas inflytande vid ombyggnationer är väldigt begränsat. På Hyresgästföreningen kommer vi att fortsätta kämpa för en bättre lagstiftning som ger hyresgästerna mer inflytande i sina hem, avslutar Britt-Lis Bivall.

Mimer hoppas kunna påbörja renoveringsarbetet efter sommaren 2016.

För mer information kontakta:

Johan Lindahl, 072-712 51 29

Linn Wegemo, 070-653 73 51