Nils Holgerssonrapporten: Klippanborna betalar mest i Skåne för fjärrvärmen

Klippanborna, tillsammans med invånarna i Lund, Lomma och Eslöv, betalar mest för fjärrvärmen i Skåne. Billigast är den i Höganäs. Det visar den årliga Nils Holgersson-rapporten, som kartlägger avgifter och taxor för ett flerbostadshus i landets samtliga kommuner.

Det skiljer 247 kr i månaden för en normalstor lägenhet i Klippan som har länets högsta fjärrvärmepris och Höganäs, som har länets lägsta fjärrvärmepris.

-Prisskillnaderna är för stora. Det kan delvis förklaras av att det kostar olika mycket att producera och leverera fjärrvärme på olika orter. Men det är inte okej att det skiljer så mycket som 247 kronor i månaden beroende på din bostadsort, säger Rolf Malmberg, ordförande Hyresgästföreningen Nordvästskåne.

- Bor du i Klippan betalar du en väldigt hög andel av din hyra just till fjärrvärme. Drygt en tusenlapp i månaden ger en årskostnad på mer än 12000 kr, bara för fjärrvärmen. Problemet är att fjärrvärmebolagen har en monopolställning, vilket gör konsumenten svagare i förhållande till bolagen. Därför är det viktigt att fjärrvärmepriserna granskas och att sådana här prisskillnader kommer fram, säger Petra Lundh, bostadspolitiskt ansvarig på Hyresgästföreningen region Norra Skåne.

Riksgenomsnittpriset för fjärrvärmen hos en vanlig trerumslägenhet (ca 67 kvm) är 898 kr inkl. moms i månaden.

Kommuner med högst månadskostnad för en vanlig trerumslägenhet (ca 67 kvm), kr inkl moms
1. Klippan                             1032 kr inkl. moms
2. Lomma                              1032 kr inkl. moms
3. Lund                                  1032 kr inkl. moms

Kommuner med lägst månadskostnad för en vanlig trerumslägenhet (ca 67 kvm), kr inkl moms
1. Höganäs                             785 kr inkl. moms
2. Simrishamn                        840 kr inkl. moms
3. Landskrona                         861 kr inkl. moms

Fakta om undersökningen:
I Nils Holgerssonrapporten ”flyttas” en flerbostadsfastighet genom landet och kostnaderna för el och fjärrvärme, sophämtning, vatten och avlopp jämförs. Årets resultat presenteras i omgångar.

Vi som står bakom undersökningen:

Fastighetsägarna, HSB, Hyresgästföreningen, Riksbyggen och SABO. EKAN-gruppen gör faktainsamling, sammanställning och analys av materialet. Prisjämförelser mellan kommuner samt mellan leverantörer finns på www.nilsholgersson.nu

Presskontakter:
Petra Lundh, Hyresgästföreningen Norra Skåne: 070-630 74 60
Rolf Malmberg, ordförande Hyresgästföreningen Nordvästskåne: 072-2111204

För mer information om rapporten, kontakta:
Mari-Louise Persson, ordförande i Nils Holgerssongruppen 070-350 05 10
Thomas Folkesson, EKAN-gruppen 070-556 02 58